Quant de material has de portar-hi? Quant has de caminar amb ella? Fins a on? Necessites que la pròpia motxilla et protegeixi dels cops?
Les motxilles i els fotògrafs

Un dels temes estrella dels fotògrafs són les motxilles. N’he tingut de tots colors i segurament en seguiré tenint una per a cada tipus d’encàrrec i hi ha una immensa quantitat de preguntes que et venen al cap.

Fa tres anys vaig adquirir directament a F-Stop USA (actualment Tx-lab ja ho distribueix des de Catalunya) la motxilla Ajna (40l) amb l'ICU pro LG per fer excursions on realitzo les fotografies de paisatge. És d'una extraordinària utilitat el concepte d'ICU (Internal Camera Unit), atès que al combinar-los et permet deixar l'espai que necessitis segons l'equip fotogràfic que vagis a fer servir o l'equip de muntanya que necessitis traginar.

Els ICU (Internal Camera Unit) són uns compartiments de diferents mides i formes que s’acoplen a l’interior de les motxilles buides, depenent de la quantitat de material que vulguis portar o de l’espai buit que necessitis deixar a la motxilla per omplir-lo de coses que no sigui material fotogràfic.

Aquesta és una de les característiques bàsiques de totes les motxilles F-Stop, que ha fet que hagi optat per tenir diferents models de la mateixa marca, segons els encàrrecs fotogràfics que realitzo.

Per a un treball en el desert d'Algèria que vaig fer per El Periódico ("El drama de ser niño refugiado y discapacitado") decideixo portar el model Lotus (32l) amb l'ICU SM pro -la blava-. Escullo aquest model ja que només vull portar un únic equipatge on ha de cabre l'equip fotogràfic i tota la resta de la meva roba i material. Alhora, ha de ser prou petit per no haver de facturar durant els diversos vols i poder-lo carregar cada dia durant tots els desplaçaments i viatjar pel desert amb tot el meu equipatge a l’esquena d’una manera pràctica i lleugera.

Tanmateix pels treballs de fotografia de paisatge i natura com comentava, sobre tot a l’hivern disposo del model Ajna (40l) amb l’ICU Pro Large -la taronja- que em permet portar flaixos, DSLR, teleobjectiu curt, gran angular, duplicador, carregadors i sobretot menjar i roba d'abric. S’ha de dir que els dos models son molt similars i estan pensats com a motxilla d’alpinisme amb espais per esquís, piolets i bastons i construïts amb un teixit impermeable.

Les motxilles i els concerts

Generalment per a concerts en faig servir de dos tipus: la primera és una motxilla qualsevol a la que hi afegeixo un compartiment de la marca TENBA model BYOB 10, que em permet portar un cos de càmera i dos objectius de manera molt discreta i la segona és la F-Stop Guru UL de 25l amb l'ICU Medium Slope.

Els avantatges que m'aporta aquesta motxilla són la lleugeresa, la capacitat de combinar espai fotogràfic i espai personal, un color discret que permet passar desapercebut durant el cobriment del concert, la comoditat i, en especial, la seva mida, adaptada per poder-se moure en espais petits i entre molta gent.

L'equip que habitualment porto és el següent: dos cossos reflex full frame, 70-200mm f2.8 IS, 16-35mm f4 IS, 50mm F1.4, 15mm fisheye f2.8, multiplicador 2x, 4 bateries, 4 targetes de memòria , corretges, monopeu, flash, taps acústics i targeta identificadora per a les acreditacions. Però d'això en parlarem en un futur consell.

I el treball del fotògraf de concerts moltes vegades es desenvolupa només durant les tres primeres cançons de les bandes i sense massa temps per anar canviant d'objectiu, sabent que has de presentar un reportatge variat. Això comporta carregar amb dos cossos de càmera, un amb un zoom angular i un altre amb un zoom teleobjectiu. 

En altres ocasions, si ets el fotògraf oficial càrregues amb tot l'equip pel fossar, la platea, les grades i l'escenari -i et dutxen de cervesa, entre la gent que canta, salta i balla durant hores-, una motxilla, lleugera, còmoda i compacta és la clau.

A l'haver de carregar amb un equip tan pesat, el fet que el propi equipatge no suposi un augment de la càrrega a transportar, durant tantes hores a l'esquena i la comoditat de la mateixa, es fonamental, no només per la salut de el fotògraf, sinó també per gaudir de l'activitat.



Els punts forts de les F-stop

Un dels punts forts que més em convenç en aquesta motxilla, i que alhora fan la meva feina més còmode, és que em permet penjar les càmeres d'una anella que totes les F-stop porten en els tirants, permetent així distribuir el pes de l'equip per les espatlles i l'estructura de la motxilla i no de coll. Aguanta sense problemes el pes d'un cos full frame i un 70-200mm f2.8. Comprovat!

L'espai lliure que queda sobre l'ICU, em permet afegir un ICU Micro Tiny on afegeixo un parell d'objectius mes, el menjar, unes sabatilles i guardo la jaqueta, encara que la GURU UL ja té un departament exterior que permet fer-ho.

Si vols prescindir dels ICU i només portar una càmera d'excursió, la tapa de l'accés del darrere, mitjançant un sistema Molle, permet carregar un estoig individual per a un cos (F-Stop Dakota Navin) on hi cap sense problema una rèflex full frame i un 24-70mm o 24-105mm. Les cintes exteriors et permeten carregar el trípode, el monopeu, l’estabilitzador gimbal i, fins i tot, una ampolla d'aigua, i aixi comprimir la càrrega per fer la motxilla més estreta. 

Finalment, un cinturó amb un útil butxaca en cada costat, una cinta pectoral i un bon encoixinat a l'esquena, et permeten ajustar el sistema de suspensió a la mida de cada un, equilibrant i distribuint la càrrega. La qualitat dels materials tot i sent un model ultra light és excel·lent. Axiò sí, he trobat a faltar butxaques  o petits espais on poder guardar coses, però de moment he aguantat centenars de concerts i estic força content. Fa tres anys vaig fer una molt bona elecció.

Compra les nostres fotos

Vols comprar alguna de les fotografies de Photopass.cat? Totes les imatges publicades al web es poden adquirir sense marca d'aigua i en diversos tamanys.

Més informació i preus